Kom alles te weten over de ‘geheimen’ van de Staphorster klederdracht

Altijd al eens wat meer willen weten over onze buurgemeente Staphorst? En meer specifiek over de Staphorster klederdracht, de geschiedenis ervan en alle specifieke kenmerken. Dan ben je dinsdag 6 september op het juiste adres in Sluuspoort. Grietje Akkerman uit Staphorst weet veel, zo niet alles, over dit onderwerp en komt er die avond over vertellen.

Grietje Akkerman is geboren en getogen in Staphorst. Zij was zes weken oud toen ze de klederdracht aan kreeg. Tot 2003 heeft ze het dagelijks gedragen, nu alleen nog op zondag naar de kerk. Als geen ander kent zij de klederdracht, alle verschillende uitingen ervan en vooral de vele tradities die er bij horen. Zij kan en mag er graag over vertellen en doet dat op boeiende wijze.

Zo komt de kleding vanaf de geboorte in haar verhaal aan bod. Waaraan kun je in de kleding zien of de baby een jongen of een meisje is? Meer bekend is de rouwdracht. Minder bekend is dat de klederdracht ook verschillende fases van rouw kent.

Grietje Akkerman vertelt niet alleen, zij laat het ook zien. Zij wisselt van haar daagse kleding omkleden naar de kerkkleding en legt uit wat daar allemaal bij komt kijken. En als de tijd het toelaat zal zij de belangstellenden ook nog een extra aangename avond bezorgen door anekdotes in de streektaal te vertellen.

De avond begint om 20:00 uur, Sluuspoort is open vanaf 19:30 uur. De entree bedraagt € 9,- inclusief een kopje koffie of thee.

www.sluuspoort.nl

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Datum dinsdag 6 september 2022
Voor wie Volwassenen (18+), Senioren (60+)
Prijs De entree bedraagt € 9,- inclusief een kopje koffie of thee.