Nieuws uit de Bibliotheek

Aaron Dekker en Ellisha ‘t Lam winnen voorleeswedstrijd

Aaron Dekker van basisschool De Aremberg uit Zwartsluis en Ellisha ’t Lam van basisschool Eben-Haëzer uit Genemuiden hebben de voorleeswedstrijd in Zwartewaterland gewonnen. Deze wedstrijd vond plaats in het gemeentehuis in Hasselt. Het betrof hier een voorronde van De Nationale Voorleeswedstrijd. De twee winnaars zullen binnenkort Zwartewaterland vertegenwoordigen in de regionale finale. En wellicht wordt één van hen wel De Nationale Voorleeskampioen 2023!

De 13 kandidaten werden, aangemoedigd door hun supporters, om de beurt door presentator Martijn Jansen naar voren gehaald en kort aan het publiek voorgesteld. Vervolgens las iedere kandidaat een fragment voor uit een zelfgekozen boek. Terwijl Martijn het publiek vermaakte, trok de jury zich terug. Er werd gelet op zaken als uitspraak, verstaanbaarheid en tempo. Ook het contact van de voorlezer met het publiek was belangrijk. Na een spannend kwartiertje werd het verlossende woord gesproken door juryvoorzitter wethouder Slingerland.

Aaron las een fragment voor uit het boek De Cupcake Catastrofe van Rhaida el Touny en Ellisha las voor uit De storm steekt op van Anne de Vries. De jury vond dat beide voorlezers eruit sprongen vanwege hun mooie stemgebruik en tempo. Martijn benadrukte dat alle voorlezers kampioenen waren omdat ze durfden voorlezen voor zo’n volle zaal! Ellisha en Aaron zullen deelnemen aan de regionale finale die op 22 februari gehouden zal worden in Stadkamer in Zwolle.

De Nationale Voorleeswedstrijd

De Nationale Voorleeswedstrijd is de spannendste leesbevorderingscampagne voor groep 7 en 8. Kinderen nemen het tegen elkaar op in verschillende wedstrijdrondes. Kinderen leren hierbij veel van elkaar en het wedstrijdelement is heel aansprekend. De plezierige spanning én het enthousiasme van de supporters maken de wedstrijd onvergetelijk voor leerlingen. De Nationale Voorleeswedstrijd, een campagne van Stichting Lezen in samenwerking met de Bibliotheken, beoogt hiermee het (voor)leesplezier te stimuleren. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mede mogelijk gemaakt door Nederlandse Boekenbon BV.